Menu

Musikk og bruk av CRM-løsninger

Det er flere områder å tenke på og sette seg inn i når det kommer til musikkbransjen. Driver du selv på med musikk så er det viktig å drive god markedsføring og ha gode kunderelasjoner. For dette så trengs det crm verktøy. CRM står for Customer Relationship Management, som på norsk betyr kunderelasjonshåndtering. Dette har i disse digitale dager gjort det enklere å holde oversikten over egen bransje på flere områder. CRM er stadig voksende, og hjelper laget til å operere raskere og mer effektivt. Dette blir da et verktøy som kan hjelpe musikere til å administrere nettverket på en mer strømmende og populær måte. Det vil igjen bidra til mer live musikk og nye innspillinger for resten av verden.

Hvorfor velge CRM?

Bedre systemer gir bedre oversikt spesielt når hukommelsen ikke strekker til med tanke på excel-lister og huskelister. En tydelig struktur får du enkelt gjennom CRM, slik at jobben blir enklere. En viktig del for musikkbedrifter er å ha kunderelasjoner på ett og samme sted. Ved å samle alt på ett sted, kan du senke skuldrene for å jobbe mer effektivt. Da har du ekstra tid til overs med å lage mer spennende musikk. Fordelen med crm er at du forstørrer sjansen for at kundene dine blir fornøyde, noe som resulterer i at de blir værende. Effekten av verktøyet er også at du får fine oversikten over forretninger og prosjekter på samme sted. I disse digitale tider så snakker folk enklere ut om sine kundeopplevelser på nettet. Med CRM kan du som musiker derfor sørge for god salgsstøtte og kundebehandling. Positive overraskelse gjør at kunder gir gode tilbakemeldinger. CRM er dessuten et effektivt verktøy for markedsføring.

Maksimalt utbytte av CRM

Kundeinformasjon er gull verdt for egen bedrift. Få den nødvendige informasjonen om hva som har blitt gjort av hvem og hvor med CRM-systemet. Ha alt under samme paraply med alt fra selgere, innfører, utdanner, supporter og annet. CRM er tilpasningsdyktig og vil justeres etter ditt selskaps behov. Gjennom pakkeløsninger kan du få det du trenger av bransjespesifikke behov, som i dette tilfellet gjelder for deg som musiker. Oftest er det mulig å integrere sitt system med andre systemer om det er snakk om telefonsentraler til hjemmesider, kundeportale, e-signeringsverktøy og markedsplasser. Når du starter opp med CRM-systemet så er det greit å tenke over hva bedriften prioriterer akkurat nå? Hvilke planer for prosesser ønskes det å implementere? Skal det fokuserer på utvalgte aktiviteter med en kampanje? Det kan være ting som kundesaker, loggføring av historikk eller å sluttføre avtaler. Gjennom tydelige analyser får du frem hva organisasjonen din er best på og på hvilket områder det trengs forbedringer på. Dette er noen enkle tips med CRM-systemet for å fokusere på de riktige tingene. Bruken av et slikt system vil trolig økes, slik at bedriften får mer ut av investeringene sine. Ved å ha en digital plass for oversikt mellom deg og kollegaer så øker det lagfølelsen ved fremgangen som dere også får feiret gjennom i lag.